.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
آسیب شناسی مجلس نهم؛
زنان، بی تحرک ترین نمایندگان بهارستان نهم/ چرا زنان در مجلس منفعل عمل می کنند؟
زنان ایرانی که روز به روز به آمار تحصیل کرده های آنها اضافه می شود،به واسطه تحصیلات و حضور در اجتماع، می توانند در اقتصاد، سیاست و فرهنگ کشور نقش آفرینی کنند. در سال های اخیر اما هر چند تعداد زیادی از زنان در رده های بالای مدیریتی مشغول به کار شدند اما...

زنان، بی تحرک ترین نمایندگان بهارستان نهم/ چرا زنان در مجلس سکوت می کنند؟


شفاف: زنان ایرانی که روز به روز به آمار تحصیل کرده های آنها اضافه می شود،به واسطه تحصیلات  و حضور در اجتماع، می توانند در اقتصاد، سیاست و فرهنگ کشور نقش آفرینی کنند. 

 در سال های اخیر اما هر چند تعداد زیادی از زنان در رده های بالای مدیریتی مشغول به کار شدند اما هنوز هم تابوی مدیریتی زنان در کشور شکسته نشده است و نگاه ها به این ماجرا جنسیتی است. البته خود زنان هم به این تفکر دامن می زنند و در پست ها و نقش های  خود منفعل و بدون پویایی عمل می کنندتا بر این تفکر مهر تایید بزنند که زنان برای مدیریت ساخته نشده اند. 
 
بعد از حضور نمایندگان زن در مجلس شورای اسلامی و حضور معصومه ابتکار در سازمان محیط زیست، شاید بتوان  انتصاب مرضیه وحید دستجردی  به عنوان وزیر بهداشت در دولت دهم را نقطه عطف مدیریت زنان دانست. درواقع وزارت زنان تابویی بود که بعد از انقلاب هرگز شکسته نشده بود و هر چند با برکناری وزیر بهداشت در دولت یازدهم هم وزیر زن معرفی نشد اما در هر حال این مساله  و محبوبیت دستجردی میان مردم ثابت کرد که وزرای زن هم می توانند موفق باشندالبته اگر بخواهند! 
با این حال اما بسیاری از زنان که به جایگاهی رسیده اند ، برای بدست آوردن موقعیت بهتر و برای خودی نشان دادن تلاش نمی کنند. 
نمونه بارز این ماجرا را می توان در نمایندگان زن مجلس شورای اسلامی نهم مشاهده کرد که بسیار منفعل عمل می کنند و واکنش های زیادی از آن ها در این دوره مجلس دیده نشده است و این در حالی است که به جای این نمایندگان، افرادی می توانستند به مجلس بیایند که برای حوزه انتخابیه خود مفید تر باشند. 
 
کم کاری زنان در مجلس در روزهای رای اعتماد به کابینه روحانی 
 
در واقع زنان در مجلس نهم آنقدر کمرنگ هستند و آنقدر نسبت به حقوق زنان بی تفاوتند که حتی از آنها به عنوان ساکتان مجلس هم یاد می شود. 

 کم تحرکی نمایندگان زن مجلس بیش از همه در جریان رای اعتماد کابینه دولت یازدهم مورد توجه رسانه ها قرار گرفت. 

ماجرا هم از این قرار بود که  از میان 119 موافق و مخالفی که درباره وزرای پیشنهادی صحبت کردند، هیچ نماینده زنی وجود نداشت و دو نماینده ای هم که نامشان در میان ذخیره ها وجود داشت، نوبتشان را به نمایندگان مرد بخشیدند.یکی از این نمایندگان فاطمه آلیا بود . نام آلیا در جریان رأی اعتماد مجلس به وزرای دولت یازدهم به عنوان مخالف در قرعه‌کشی انتخاب شد، ولی به دلایلی از این نطق انصراف داد و گفت: "اظهارات من به عنوان مخالف وزیر راه در جهت حضور و تحرکات ایشان در فتنه 88 بود که پس از اینکه وزیر پیشنهادی در این خصوص اعلام برائت کرد، از صحبت در این زمینه منصرف شدم." 

زنان مجلس نهم را بشناسید 

در مجلس نهم اما 9 نماینده زن وارد مجلس شدند که مروری بر سوابق انها خالی از لطف نیست. 

فاطمه آلیا؛ کارشناس‌ارشد علوم سیاسی، که در مجلس هفتم و هشتم نیز حضور داشت، برای بار سوم به عنوان نماینده مردم تهران به جمع بهارستان‌نشینان پیوست و 26 درصد آرا را به خود اختصاص داد. او در این دوره مجلس علی‌رغم علاقه‌اش به حضور در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، به عضویت کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور درآمد و پس از آن به کمیسیون اجتماعی مجلس رفت و تنها بانوی کمیسیون اجتماعی شد. 
 
نماینده پنجاه و هشت ساله مردم تهران در این دوره نیز رئیس فراکسیون معلولین است و مسائل و مشکلات معلولان را پیگیری می‌کند و با وجود همه پیگیری‌ها، هنوز دولت لایحه بازنگری قانون حمایت از معلولان را به مجلس ارسال نکرده است. 

نیره اخوان بیطرف، کارشناس‌ارشد فقه و مبانی اسلامی، نیز در مجلس نهم با کسب 27 درصد آرا به عنوان نماینده مردم اصفهان انتخاب شد. فعالیت‌های او و همسرش؛ حسن کامران، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، برای پیگیری مطالبات مردم اصفهان همیشه از سوی نمایندگان دیگر مطرح می‌شود. 
 
اخوان که در دور هشتم به عنوان کم‌تذکرترین نماینده مجلس شناخته شده بود، در این دوره نیز مثل گذشته به کمیسیون حقوقی و قضایی رفت. وی چندی پیش در تذکری به وزیر دادگستری خواستار تهیه آئین‌نامه جهت عدم قطع مستمری زنان بدون سرپرست در صورت ازدواج مجدد شد. 

لاله افتخاری دارای مدرک دکترای الهیات نیز در این دوره توانست با کسب 25 درصد از آرای مردم تهران، بهارستان‌نشین شود. این نماینده 55 ساله مجلس، به عنوان دبیر اول کمیسیون فرهنگی و سخنگوی فراکسیون زنان و خانواده انتخاب شد و ریاست فراکسیون قرآن و عترت مجلس نهم نیز را به عهده گرفت. 

او تنها یک بار، برای بیمه زنان خانه‌دار یک بار نطق داشته و یک بار هم در خصوص عدم مشارکت آقایان در رأی‌گیری مربوط به تصویب بودجه ماده 230 صحبت کرده است. 

مهناز بهمنی نماینده 43 ساله مردم سراب دیگر زنی بود که وارد مجلس نهم شد. او دارای مدرک فوق‌لیسانس مدیریت است و 46 درصد آرای شهرش را جذب کرده است. بهمنی کمیسیون اقتصادی را به عنوان کمیسون تخصصی خود انتخاب کرد. 

او نیز تنها 2 نطق داشته‌ که بیشتر به حوزه انتخابیه و مشکلاتی که در حوزه انتخابیه اش وجود دارد، اختصاص داشته است. 

فاطمه رهبر نماینده 50 ساله مردم تهران توانست با کسب 29 درصد آرا به عنوان اولین زن به مجلس نهم راه پیدا کند. او که دارای مدرک فوق‌لیسانس ارتباط تصویری است، در این دوره به عنوان رئیس فراکسیون زنان و خانواده انتخاب شد و علی‌رغم تمایل خود، به عضویت کمیسون اصل نود درآمد. 
 
رئیس فراکسیون زنان و خانواده از دوره هفتم تاکنون به عنوان نماینده مردم تهران انتخاب می‌شود. رهبر تاکنون در چهار جلسه ستاد ملی زن و خانواده در دولت قبل حضور داشته و با پیگیری‌هایی که صورت داده است، توانست سال گذشته مجوز بیمه‌شدن 200 هزار زن خانه‌دار را از کمیسیون تلفیق بگیرد و در بودجه سال 93 نیز آن را لحاظ کند؛ اما با ایراد شورای نگهبان این مصوبه از لایحه بودجه حذف شد. 

زهره طبیب‌زاده نوری یکی از زنانی بود که با آرای مردم به مجلس نهم راه پیدا کرد و توانست با کسب 30 درصد آرا به عنوان سیزدهمین نماینده تهران راهی بهارستان شود. او متخصص جراحی لثه است و پیش از این عهده‌دار ریاست دانشگاه دندانپزشکی شهید بهشتی و مرکز امور زنان و خانواده بود. او که اولین حضورش را در مجلس تجربه می‌کند، به کمیسیون آموزش و تحقیقات رفته است. 

این نماینده 54 ساله مجلس شورای اسلامی ‌ هم 2 نطق داشته که هر دو نطق در مورد مسائل مهم جاری کشور از جمله در مورد توافق‌نامه ژنو بوده و به‌طور خاص در حوزه زنان نبوده است. البته او در جریان رأی اعتماد به وزرا نیز به عنوان مخالف دو وزیر علوم و ورزش و جوانان نیز نطق کرده است. 

حلیمه عالی 51 ساله، پزشک متخصص داخلی و نخستین نماینده زن مردم استان سیستان و بلوچستان در نهمین دوره مجلس شورای اسلامی ‌است که با جذب 61 درصد آرا انتخاب شد .او عضویت در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس را انتخاب کرده والبته تنها نماینده زنی است که  تلاش‌های زیادی برای مردم حوزه انتخابیه خود که زابل است انجام می‌دهد.او چهار نطق و 6 تذکر شفاهی داشته است. 

سکینه عمرانی نماینده 42 ساله مردم سمیرم نیز توانست با جذب 62 درصد آرا به بهارستان راه پیدا کند. او نیز وضعیت مشابهی چون حلیمه عالی دارد؛ چراکه برای اولین‌بار به عنوان نماینده زن این شهر انتخاب شد. 
 
عمرانی دارای مدرک کارشناسی‌ارشد فيزيولوژي علوم جانوري بوده و هم‌اکنون عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی است.او در مجلس نهم، دو نطق 7 دقیقه‌ای داشته است. یکی از نطق‌های او درخواست ارسال لایحه جامع حمایت از معلولین به مجلس بوده است. 

شهلا میرگلوبیات نماینده 50 ساله مردم ساوه و زرندیه برای اولین‌بار از این حوزه انتخابی با جذب 36 درصد آرا وارد مجلس شد. این جراح و متخصص زنان، زایمان و نازایی از همان ابتدا به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌ رفت. تأسیس دانشکده علوم پزشکی در ساوه و اجرایی‌کردن آن، مهم‌ترین دستاوردش در حوزه انتخابیه اوست. 
 
چرا زنان مجلس کم کاری می کنند؟ 

 با این حال نمایندگان زن مجلس معتقدند کم کاری ای که رسانه ها درباره آن صحبت می کنند، بیشتر ناشی از تعداد کم آنها در مجلس است، نه کم تحرکی. 
 
شهلا میرگلو بیات سخنگوی فراکسیون زنان مجلس در این خصوص گفته: «ما زنان به دلیل مسائلی نمی‌توانستیم مانند آن‌ها و بدون میکروفون داد بزنیم و اعتراضمان را اعلام کنیم. ما اگرچه در صحن صحبت نکردیم ولی رایزنی‌هایی را با دیگر نمایندگان داشتیم و مطالبمان را به آن‌ها گفتیم تا آن‌ها مطرح کنند.« 
 
در این میان اما فاطمه رهبر، رییس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص نقش زنان در مجلس تاکید کرده: «نگاه جنسیتی به نمایندگان زن و جدا کردن آنها از نمایندگان دیگر مجلس خطایی است که معمولا وقتی می خواهند ذره بینی روی مجلس بیندازند مرتکب می شوند در صورتی که به واسطه وظایفی که در قانون برای نمایندگان پیش بینی شده هیچ تفکیکی بین زن و مرد بودنشان نیست. « 
 
رهبر معتقد است: « به هر حال نمایندگان خانم مجلس در کنار بقیه همکاران مرد خود به عنوان نماینده وظایف زیادی را بر عهده دارند، چه در کمیسیون ها و چه در حوزه انتخابیه شان. گاهی از یک حوزه انتخابیه که فقط یک نماینده دارد فقط یک خانم انتخاب شده بنابراین این خانم فقط نباید به امور زنان حوزه انتخابیه خود بپردازد. نمایندگان از ابتدایی ترین مسائل حوزه انتخابیه شان تا مسائلی مثل انرژی هسته ای را پیگیری می کنند. پس نگاه جنسیتی به اینکه یک نماینده زن چه کار می کند و چرا صدای نماینده های زن در نمی آید درست نیست. « 
 
با این حال و با وجود این سخنان اما بسیاری از زنان از نمایندگان خود در مجلس که هم جنس خود هستند راضی نیستند و آنها رادر حوزه مسائل مربوط به زنان کم تحرک می دانند. 

 شاید برای همین است که تعداد زنان در مجلس همواره بسیار کمتر از مردان است .در واقع نمایندگان زن مجلس مصداق بارزی از زنانی هستند که با به موفقیت رسیدن برای رسیدن به رده های بالاتر تلاش نمی کنند و آنقدر زیر پوستی عمل می کنند که حتی دیده نمی شوند. 
 
 نگاهی به جدول زیر نشان می دهد که مجلس شورای اسلامی در 3 دوره اخیر خود چند نماینده زن به خود دیده است. 

زنان، بی تحرک ترین نمایندگان بهارستان نهم/ چرا زنان در مجلس سکوت می کنند؟ زنان، بی تحرک ترین نمایندگان بهارستان نهم/ چرا زنان در مجلس سکوت می کنند؟ 
زنان، بی تحرک ترین نمایندگان بهارستان نهم/ چرا زنان در مجلس سکوت می کنند؟

 

با این حال هر چند این زنان به گفته خود، عملکرد موفقی در مجلس نهم داشته اند، اما هرگز نتوانسته اند رضایت افکار عمومی برای حضور در مجلس را داشته باشند و در موضوعات مهم و جنجالی روز کشور صاحب نظر باشند و به نظر می رسد حضور آنها در مجلس تنها به این علت است که بگوییم در مجلس ایران نماینده زن هم حضور دارد به همین دلیل این نیاز احساس می شود که در مجلس دهم یا زنان وارد مجلس نشوند یا لااقل زنانی وارد مجلس شوند که جرات و توان مقابله با مشکلات و دفاع از مردم حوزه انتخابیه خود را داشته باشند و نقش زنان را در مجلس پررنگ کنند چرا که کم بودن تعداد دلیلی بر انجام کار کیفیت نیست.


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.134 seconds.